• Juuso Noponen

7 x Usein kysytyt kysymykset verkkoapteekista

Päivitetty: syys 15


Lyhyestä iästämme huolimatta tiimimme on ollut jo mukana useissa verkkoapteekkien perustamiseen liittyvissä projekteissa. Olemme auttaneet kymmeniä apteekkeja verkkoapteekkiprosessin läpiviennissä, vastailleet ja etsineet vastauksia apteekkareiden ja apteekkilaisten kiperiin kysymyksiin, kouluttaneet verkkoapteekkivastaavia, ratkoneet ongelmia ja pyrkineet edistämään verkkoapteekkien kehitystä Suomessa yhteistyössä asiakasapteekkiemme sekä alan johtavien yritysten kanssa. Näin ollen olemme saaneet mahdollisuuden kehittää myös omaa toimintaa ja tekemistämme, ja ennen kaikkea päässeet aitiopaikalle seuraamaan sitä, miten verkkoapteekkitoiminta laajenee ja kehittyy myös Suomessa.


Verkkoapteekin perustaminen herättää yleensä paljon tunteita ja kysymyksiä. Olemme käsitelleet aihetta edellisessä blogitekstissämme, jossa näkökulma on verkkoapteekin alkutaipalessa, perustamiseen liittyvissä kysymyksissä ja siinä, kuinka paljon resursseja ja aikaa verkkoapteekin perustaminen ja pyörittäminen yleensä vie.


Päätimme jatkaa aiheesta ja koostimme nyt lisätekstin verkkoapteekkitoimintaan liittyvistä yleisimmistä kysymyksistä.


Voiko verkkoapteekin asiakas asioida lapsensa puolesta verkossa?

Miten voimme tehdä eApteekista persoonallisemman näköisen?

Mitä logistiikkakumppaneita valitsemme ja miten voimme mainostaa verkkoapteekkiamme Googlessa?


...mainoskäytännöissä pysyminen saattaa johtaa koko Google Ads – tilin jäädytykseen.


Seuraathan meitä somessa? Sieltä saat aika ajoin myös hyödyllistä tietoa verkkoapteekkeihin liittyen!







1. Voiko asiakas asioida toisen puolesta eApteekissamme?


Tällä hetkellä eApteekki-pohjalla toimivissa verkkoapteekeissa puolesta asiointi ei ole mahdollista. Tämä tarkoittaa, että vanhempi ei voi myöskään tilata lapselleen reseptilääkkeitä, jos lapsella ei ole omaa mahdollisuutta vahvaan tunnistautumiseen.

Onneksemme kuitenkin puolesta-asioinnin on tarkoitus aueta eApteekkiin vielä vuonna 2021!

2. Miten voimme tehdä eApteekistamme persoonallisemman näköisen?


Vaikka eApteekki on ominaisuuksiltaan suhteellisen rajattu, onnistuu ulkoasun muokkaus esimerkiksi erilaisia widgeteja, kuvia ja taulukoita käyttämällä.


Magenton sisältöeditorista löytyvällä taulukkotoiminnolla voit rajata sivun pienempiin osiin, johon voit halutessasi liittää eri kuvia tai tekstipätkiä.


Myös ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia, jolla voi tehdä oman näköisiä bannereita, löytyy useita. Tässä muutama vaihtoehto:




Verkkoapteekeissa käytetyimmät logistiikkapalveluntarjoajat ovat pakettipalveluita tarjoavat DB Schenker, Matkahuolto sekä Posti.



3. Voimmeko mainostaa verkkoapteekkiamme Google Ads- mainonnan avulla?


Verkkoapteekkien Google Ads – mainonta on hyvin rajoitettua ja sen kanssa on syytä noudattaa suurta tarkkuutta, sillä mainoskäytännöissä pysyminen saattaa johtaa koko Google Ads – tilin jäädytykseen. Suurilla verkkoapteekkialustoilla jäädytys saattaa levittyä saman hallinnoijan muihinkin tileihin.


Tässä vastaus Googlen Suomen verkkoapteekkimainonnasta:


Tällä hetkellä Google Adsin omat -mainoskäytännöt kieltävät täysin sellaiset verkkoapteekkien mainokset Suomessa joissa:

  • Löytyy viitteitä reseptilääkkeisiin tai niiden tilaamiseen.

  • Itsehoitolääkkeisiin liittyy myös Google Ads -säädöksiä.

  • Tietyt Google Ads -käytäntöjen vastaiset luontaistuote-, ravintolisä- valmisteet ja niiden ainesosat.

Suomen lakien mukaan varkkoapteekkien on sallittua mainostaa verkossa, mutta meidän omat Google Ads -käytännöt menevät näiden edelle. ”


Apteekkariliittoa ja eApteekki-alustaa ylläpitävä Crasman Oy ovat olleet yhteydessä Googlen Suomen toimintoihin ja toivoneet, että tulevaisuudessa Google Ads – mainonta olisi mahdollista toteuttaa turvallisesti Suomen verkkoapteekkikentällä.


Lisätietoa aiheesta täältä:



4. Mitkä logistiikkayhtiöt sopivat meidän verkkoapteekkiimme?


Verkkoapteekeissa käytetyimmät logistiikkapalveluntarjoajat ovat pakettipalveluita tarjoavat DB Schenker, Matkahuolto sekä Posti.


Lisäksi lähialueen kuljetuksia voi hoitaa logistiikkapalveluita tarjoavien Eezeryn tai Cabappin avulla.


Kaikkiin edellä mainittuihin palveluntarjoajiin on mahdollista tehdä transaktiokohtaisia sopimuksia. On siis mahdollista ottaa kaikki käyttöön ilman merkittäviä kuukausikustannuksia.


Tämä ei kuitenkaan aina ole järkevää. Apteekin sijainti vaikuttaa paljolti, kuinka lähialueen kuljetuksia tarjoavat Eezery sekä Cabapp toimivat.


Lisäksi suosittelemme katsomaan oman verkkoapteekin kohdealueen noutopisteet pakettipalveluja tarjoavien yhtiöiden sivuilta:

DB Schenker noutopisteet https://www.myschenker.fi/noutopistehaku/

Matkahuollon palvelupisteet: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Postin noutopisteet: https://www.posti.fi/fi/palvelupisteet-kartalla

Huomioittehan että Palveluntarjoajilla on mahdollisesti myös muita noutopaikkoja kuten marketit tai kioskit.





5. Miten ilmoitan asiakkaalle, että tuote noudettavissa?


Logistiikkayhtiöitä hyödynnettäessä yleisesti palveluntarjoaja huolehtii asiakkaan kontaktoinnista. Asia on kuitenkin hyvä varmistaa kyseiseltä palveluntarjoajalta.


Jos kyse on Apteekin omasta -toimitustavasta, on hyviksi keinoiksi koettu viestin lähettäminen asiakkaan puhelimeen. Apteekkijärjestelmät tarjoavat mahdollisuuden viestien lähettämiseen ja myös mahdollisten viestipohjien luomiseen. Viestit voi toki lähettää suoraan apteekin puhelimesta tai sähköpostitse.


Jos kyseessä on nouto apteekista, viestissä on hyvä muistuttaa henkilöllisyystodistuksen ja/tai tilausnumeron mukaan ottamisesta, noutopaikasta (esim. Apteekki Farmanian kassalta) sekä aukioloajoista.





6. Mitkä olisivat hyviä kuljetuspakkauksia verkkoapteekin toimituksiin?


Paketteja lähetettäessä perinteiset pahvilaatikot tai postituspussit ovat hyviä vaihtoehtoja. Lisäksi pakkauksiin kannattaa hyödyntää esimerkiksi kuplamuovia tai muuta kolhuilta suojaavaa materiaalia.

Pahvilaatikoita tai postituspusseja voi tilata monelta tarjoajalta internetistä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että pakkauksissa ei saa olla mainintaa, että se sisältää lääkkeitä. Apteekin logolla varustetut pakkaukset sallitaan.


Hienoahan on, jos näillä materiaalihankinnoilla pystyy työllistämään oman alueen yrittäjiä.


Apteekin omiin kotiinkuljetuksiin voidaan lisäksi käyttää perinteisiä pahvi tai muovipusseja. On kuitenkin hyvä huomioida lääkkeiden olosuhdevaatimukset kuljetuksien aikana. Kylmätuotteiden kuljetuksiin lähialueelle voi käyttää esimerkiksi kylmälaukkuja, kylmäpatruunoita sekä lämpötilaa mittaavia lämpötilaloggereita tai lämpömittareita.





7. Onko loggereiden käyttö pakollista verkkoapteekkitilauksissa?


Kuljetuksen aikaiseen lämpötilan seurantaan tarkoitettuja loggereita suositellaan käytettäväksi vähintään pistokoemaisesti. Erityistä tarkkuutta lämpötilan seurannassa tulee noudattaa kylmillä/lämpöisillä keleillä. Myös pitkiin toimituksiin tai muuten riskialttiisiin kuljetuksiin suosittelemme loggereita..

On hyvä muistaa, että apteekkarilla on vastuu myyntiluvan haltijan edellyttämien säilytysolosuhteiden kuten lämpötilan noudattamisesta, kunnes paketti luovutetaan asiakkaalle.


Yleisimmin lämpötilaseurantaan tarkoitetut loggerit toimivat, siten että asiakas lukee paketin saadessaan QR-koodin loggerista, josta hän saa tiedon siitä, onko lääkekuljetus pysynyt sallittavissa lämpötiloissa.

Apteekilla puolestaan on tarkempi seurantakaavio saatavilla lämpötilasta matkan aikana.


Loggereiden palautumista apteekkiin voidaan edistää pakkaamalla loggerit ikkunallisiin kirjekuoriin, jossa postimaksu on jo ennaakkoon maksettu asiakkaan puolesta.

Tällöin asiakkaan ei tarvitse kuin viedä kirjekuori postilaatikkoon.

Lisäksi erilaisten kannustimien, kuten alennuskoodien käyttö on todettu hyväksi.




Vastasimmeko sinua askarruttaviin kysymyksiin? Kysy rohkeasti kommenttikentässä jos jokin aiheista jäi mietityttämään! Autamme mielellämme!


Oletko kiinnostunut verkkoapteekin perustamisesta?

Soita tai varaa suoraan aika tapaamiselle, niin jutellaan lisää siitä, miten voisimme olla avuksesi!


Kysy rohkeasti myös koulutuksistamme!


Räätälöimme mielellämme apteekillenne sopivan koulutuksen muun muassa verkkoapteekin toiminnasta, siihen liittyvästä lainsäädännöstä tai siitä, kuinka palvelette verkkoapteekin chat-asiakkaitanne parhaiten!


Meiltä voit pyytää apukäsiä myös sosiaalisen median ylläpitoon, koulutuksiin tai konsultointiin!





Olen koulutukseltani farmaseutti ja toimin Farmanian Apteekin Digitukitiimin verkkoapteekkiasiantuntijana.


Kysy neuvoa tai tarjousta verkkoapteekin perustamisprosessista tai sisällöntuotannosta!


Olen apunasi kaikissa verkkoapteekkiasioissa!


juuso.noponen@farmania.fi

p. +358 50 3815567



Seuraathan meitä jo Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä?

118 katselukertaa0 kommenttia