Etsi
  • Päivi Asikainen

Farmanian Apteekin Digituki - Synnyimme tarpeesta auttaa

Päivitetty: maalis 19

Digitaaliset palvelukanavat eivät vielä korvaa apteekin kivijalkatoimintaa, mutta yhä useampi apteekki on laajentanut palveluitaan monikanavaiseksi. Apteekit haluavat siirtyä nykyaikaan, ja siksi esimerkiksi verkkoapteekkitoiminta on nostanut suosiotaan. Farmanian Apteekin Digituki on syntynyt tarpeesta auttaa niitä apteekkeja, joita digitalisaatio mietityttää tai jotka kaipaavat opastusta verkkoapteekin perustamisessa tai esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin liittyvissä haasteissa.


Olemme apteekin tukena verkkoapteekkeihin liittyvissä teknisissä ongelmissa, verkkoapteekin perustamisessa ja ylläpidossa, sekä muun muassa sosiaalisen median kanavan ylläpidossa ja markkinoinnissa. Tiimimme on olemassa juuri teitä varten. Ei siksi, etteikö teillä apteekkilaisilla olisi osaamista, vaan siksi, että teillä olisi helpompaa ja aikanne säästyisi asiakkaiden kohtaamiseen ja muuhun apteekkitoiminnan pyörittämisen kannalta oleelliseen.


Olemme apteekin tukena verkkoapteekkeihin liittyvissä teknisissä ongelmissa, verkkoapteekin perustamisessa ja ylläpidossa, sekä muun muassa sosiaalisen median kanavan ylläpidossa ja markkinoinnissa

Alla 5 syytä siihen, miksi verkkoapteekki on hyvä lisä kivijalan rinnalle sekä miksi apteekkien tänä päivän kannattaa ottaa sosiaalisen median tilit haltuun.


5 HYVÄÄ SYYTÄ PERUSTAA VERKKOAPTEEKKI - APTEEKIN DIGITUKI AUTTAA


Suurin osa apteekkareista ja proviisoreista on kuluneen vuoden aikana käynyt vähintäänkin jonkinlaisen ajatusleikin liittyen verkkoapteekkiin, sen perustamiseen, toiminnan kehittämiseen tai jopa lopettamiseen liittyen. Uskon, että ajatusleikin tuloksena on syntynyt nopeasti argumentteja verkkoapteekin puolesta ja vastaan.


Listasimme 5 syytä siihen, miksi Farmanian Apteekin Digituki -palvelun asiakkaat ovat halunneet perustaa verkkoapteekin avullamme:


  1. Apteekki haluaa palvella asiakkaitaan entistä paremmin

  2. Apteekki haluaa palvella laajempaa asiakaskuntaa, esimerkiksi kesäasukkaita ja mökkiläisiä

  3. Apteekki haluaa laajentaa tuoteportfoliotaan

  4. Apteekki haluaa pysyä ajan hermoilla ja turvata apteekin kilpailukyvyn digitaalisaation keskellä

  5. Apteekki haluaa turvata apteekin toiminnan erityistilanteessa esimerkiksi pandemiatartuntojen osuessa henkilökuntaan


Kuva: Emmi Kaukelin


Verkkoapteekki on nykyaikainen palvelukanava, ja erityisesti näin pandemia-aikaan antaa turvaa apteekin välttämättömän toiminnan pyörittämiseksi. Verkkoapteekin avulla apteekki pystyy parhaimmillaan laajentamaan asiakkaalle tarjottavien tuotteiden määrää tai lisäämään tunteja asiakaspalveluun esimerkiksi noutoautomaatteja hyödyntämällä.


Kysy meiltä lisää, jos haluat keskustella lisää verkkoapteekin hyödyistä!

5 HYVÄÄ SYYTÄ OLLA SOMESSA - APTEEKIN DIGITUKI AUTTAA


Saamme tiimin kanssa päivittäin myös kysymyksiä kannattaako apteekin olla somessa?


Yksinkertainen vastauksemme on: Kannattaa! Sosiaalinen media on parhaimmillaan yrityksen tärkein markkinointikanava, mutta myös väylä viestiä asiakkaille apteekin tärkeistä asioista.



Listasimme 5 perustelua sille, miksi apteekin kannattaa ottaa sosiaalinen media haltuun:

  1. Apteekki haluaa palvella asiakkaitaan entistä paremmin

  2. 65% suomalaisista on Facebookissa ja 40% Instagramissa. Tärkeä on kuitenkin huomioda, että 16-24 vuotiaista 80%!! on Instagramissa. Eli jos heitä haluat tavoittaa mene Instagramiin! (Lähde: https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00826/365cd95d-7ae0-4918-aa5e-333577dfb76f.pdf DNA ja Nepa 2019)

  3. Some on edullinen (jopa ilmainen) tapa tehdä apteekki näkyväksi

  4. Somen kautta voi ohjata kuluttajan verkkokauppaan ja tehdä verkkokauppan kannattavammaksi

  5. Some monipuolistaa työnkuvaa! Farmaseutit saavat osallistua vahvasti apteekin markkinointiin sosiaalisen median avulla sekä saavat monipuolisuutta työnkuvaansa, jota niin paljon kaivataan tällä alalla.




Toim. huom! Tässä kohtaa tarkoitan somella pääosin Facebookia ja Instagramia.


Ilolla odotan näkeväni apteekkeja enemmän myös TikTokissa ja Linkedinissä. Neljän lapsen taloudessa, voin kertoa, että TikTok on kovassa käytössä lapsiperheissä. Pian nuo lapset ovat nuoria apteekin asiakkaita...


Verkkoapteekkialustojen, Instagramin ja Facebookin lisäksi me Farmanian Digitukitiimissä puhumme apteekkia, toisin sanoen jokainen meistä omaa myös farmaseuttisen koulutuksen.


Apteekin Digituki on ilolla apunanne, oli kyse sitten verkkoapteekin myynninedistämisestä, some workshopeista, verkkoapteekin tarkastamisesta tai jostakin muusta apteekin digitalisaatioon ja nykyaikaistamiseen liittyen.


Kysy lisää!


Tämän postauksen takana olen minä, Päivi Asikainen, Farmanian kasvujohtaja, proviisori, innostaja ja innostuja.


Vastuullani ovat Farmanian Apteekin Digituki -palveluiden lisäksi suorahakupalvelut sekä lääkeyrityksille suunnatut palvelut.


Sytyn kasvusta ja kohtaamisesta. Kohtaan mielelläni myös juuri sinut. Uskon, että saamme vähintäänkin hyvän keskustelun. Sovitaanko heti aika?





Seuraavassa postauksessa verkkoapteekkiasiantuntijamme Outi Puhakka kertoo enemmän verkkoapteekin perustamisesta.


Seuraathan meitä jo Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä?