Etsi
  • Salla Sariola

Apteekki somessa – uhka vai mahdollisuus?

Vihaisia asiakaspalautteita yleiseen kommenttikenttään. Otsikot iltapäivälehdissä. Apteekin maine kärsinyt.… Tässä on varmasti yritysten ja erityisesti apteekkien yleisimpiä uhkakuvia somesta. Mitä apteekki uskaltaa somessa tehdä, ja mitä sanoa? Miten lääkkeitä saa markkinoida ja voinko julkaista kuvan, jossa näkyy kipugeelituubi? Onko elintarvikkeiden markkinointi sallittua?


Kuten Outi edellisessä kirjoituksessaan mainitsi, apteekkiala on hyvin voimakkaasti säädeltyä. Ainoa paikka, jossa saamme edes hieman vapauksia ja voimme mennä omien ohjeidemme mukaan, on sosiaalinen media (huom! pl. lääkkeiden ja elintarvikkeiden markkinointi)


Lyhyt historiantunti sosiaalisen median synnystä


Internetiä on alettu kehittämään jo 1960-luvulla. Kehitys on ollut hidasta noin vuoteen 2008 asti, jonka jälkeen alkoi räjähdysmäisen nopea kasvu ja kehitys. Sitä seurasi sosiaalisen median valtakausi.


Ensimmäisen kerran sosiaalinen media on mainittu 1994, kun termiä käytettiin tokiolaisesta nettiympäristö Matissesta.


Sosiaalisesta mediasta on olemassa jos jonkinmoista määritelmää. Vuoteen 2010 asti määrittely on painottunut enemmänkin ihmisiin ja ihmisten kommunikointitapoihin internetissä. Vuoden 2010 jälkeen määritelmät ovat painottuneet sisällöntuotantoon ja mielenkiintoisen sisällön jakamiseen.


Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa


Yritysten, myös apteekkien, tulisi osata hyödyntää sosiaalisen median käyttäytymisdataa. Suomessa yritykset ovat ihan alkutaipaleella tässä, eivätkä monetkaan täysin ymmärrä sosiaalisen median tarjoamaa potentiaalia ja valtavia mahdollisuuksia, joskin kehitystä tapahtuu jatkuvasti.



Sosiaalinen media on ollut ennenkin sitä, että ihmiset kaipaavat mielipiteitä ja kommentteja toisiltaan. Toisin sanoen, sosiaalinen media on eräänlaista yhteisöllisyyttä. Ihmiset kokevat, että internetissä rehellisten mielipiteiden ja omien ajatusten julkaiseminen on helppoa, ja ajatuksilleen saa tehokkaammin vastakaikua kuin facetoface kommunikoinnissa.


Jokainen meistä on taatusti lukenut seuraamansa Facebook-ryhmän kommenttikenttiä joko hyväksyvästi nyökytellen tai myötähäpeää tuntien. Tunnistatko ilmiön?


Yrityksen kannalta ajateltuna tästä voidaan pikaisella pohdinnalla päätellä, että kaikki - tai ainakin suurin osa - ihmisistä käyttää sosiaalisen median kanavia osana päivittäistä tai viikottaista elämäänsä. Siksi sosiaalisen median potentiaalia yrityksen markkinoinnissa ei kannata väheksyä.


Apteekki somessa - ole siellä missä asiakkaatkin ovat!


Sosiaalinen media on osa digiloikkaa, johon myös apteekin on hypättävä mukaan. Nykypäivänä sen tulisi olla tiiviisti osana yrityksen kehitystä ja markkinointistrategiaa.


Alallamme on myös paljon keskustelua siitä, että farmasistit haluaisivat vaihtelevuutta työpäiviinsä. Antakaa henkilökunnalle mahdollisuus toteuttaa heidän luovaa puoltaan ja kehittäkää ideoita yhdessä. Parasta mitä voi käydä on, että myyntinne - niin kivijalassa kuin verkkoapteekissakin - kasvaa kohisten, tai mielummin vielä se, että apteekkiinne rynnitään töihin ihan vaan sillä perusteella, että somessa meininkinne näyttää niin hulvattoman hauskalta!


Nähkää some mahdollisuutena! Yritysimagon vahvistaminen ei ole ollut koskaan näin helppoa! Voit tarjota työntekijöillesi uusia mielekkäitä työtehtäviä sosiaalisen median kautta sekä hyödyntää sosiaalisen median alustoja kommunikointikanavana apteekin ja asiakkaiden välillä.


”Ihmiset saattavat unohtaa mitä sanoit tai teit, mutta he muistavat mitä sait heidät tuntemaan”

-Maya Angelou


Sanontaa käytetään nykyään paljon, ehkä siksi, että se on niin totta! Jos et herätä tunteita, negatiivisia tai positiivia, et jää ihmisten mieleen.


Pahin virhe apteekilta on siis olla olematta somessa!

Tässäpä vielä viisi vinkkiä, miten voit kasvattaa yritysesi orgaanista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa


1. KOHDERYHMÄ

Mieti mikä on apteekkinne somekanavien kohderyhmä! Näin osaat luoda heille oikeanlaista sisältöä.


2. SISÄLTÖ

Kaikista tärkeintä on sisältö! Mutta sisältöä et voi luoda, ellet ole ensin määrittänyt kohderyhmiä. Somevastaavan/-tiimin tärkein tehtävä on miettiä, mitä arvoa sisältö tuo lukijalleen/katsojalleen. Se voi olla hauskuuttamista, kouluttamista (näitä molempia vaikka yhtä aikaa!), vakuuttamista tai inspiroimista.


3. AKTIIVISUUS

On tärkeää, että pidätte somekanavalla tiettyä tahtia yllä. Julkaise aktiivisesti uutta sisältöä ja kommunikoi seuraajien kanssa.


4. REELS - INSTAGRAMIN UUDET TYÖKALUT

Erityisesti Instagramissa uusien ominaisuuksien hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää. Reels on monipuolinen Instagramin työkalu, jonka avulla pystyt tekemään myös kouluttavasta sisällöstä hauskaa ja viihdyttävää.


5. EROTTAUDU

Uskalla olla rohkeasti erilainen. Ajattele boksin ulkopuolelta. Jos joku työntekijä haluaa ja uskaltaa innovoida uusia juttuja, anna hänelle mahdollisuus. Tiedä vaikka loisitte uuden viraalivideon ;)


Ja vastaus kysymykseen, onko some uhka vai mahdollisuus?


Mahdollisuus!!Miksi?


KOSKA ASIAKKAANNE OVAT SIELLÄ!



Tämän postauksen takana olen minä, Salla Sariola, farmaseutti ja sosiaalisen median intoilija.


Työskentelen Farmanian Apteekin Digitukitiimissä myynti- ja markkinointikoordinaattorin tehtävissä. Autan apteekkianne myös sosiaalisessa mediassa ja näkyvyyden kasvattamisessa.



Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki